donderdag 28 mei 2009

De consument is machtiger in 2020?

’MB: ‘Ja. En het mobieltje is de tool van de consument van 2020. Zijn persoonlijke selfservice- en checkinstrument. Ik beoordeelde laatst voor stichting Kinderconsument mobieltjes van de toekomst die waren bedacht door kinderen van een basisschool uit Schagen. De Top-3 noemde ik de Mooie Jongen, de Brilsmurf en de Alleskunner. Die kinderen hebben een intuïtief gevoel voor gepersonaliseerde diensten en geïntegreerde functionaliteit, geloof het of niet. Skipas en paspoort in de bril, en met die gepimpte bril loop ik in 2020 door de supermarkt. Ik zie dan een stapeltje paprika’s, lees de etiketten waarop staat ‘onbespoten’, en mijn bril vertelt me dat ze volgens de Consumentenbond wel degelijk bespoten zijn. De toekomst is een paradijs voor consumenten, en voor aanbieders is het een slagveld. De consument van 2020 heeft keuze uit producten van een hoge kwaliteit met lage kosten die hij overal vandaan kan halen. Zijn informatiemacht als consument gaat er in de toekomst stukken op vooruit, terwijl de concurrentie toeneemt omdat de aanbieder opereert in een globale markt. Virtueel is het heel makkelijk om van dienstenaanbieder te wisselen, en de merkloyaliteit is nul, dus dat wordt vechten om aandacht. Nogmaals, koffie met een hele hoop gebak! En slagroom!’
Marcel Bullinga,is futuroloog en trendwatcher, www.futurecheck.nl.

http://www.eye.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=78:toekomst-vol-koningen&catid=26:eye2eye&Itemid=38

Geen opmerkingen:

Een reactie posten