dinsdag 19 mei 2009

Mobiel internet remt Europese omzetdaling Vodafone

19 mei 2009 10:05 - Door Erwin Boogert

Europese bedrijven en consumenten leveren Vodafone minder omzet op uit bel- en sms-verkeer als gevolg van de economische crisis. Enkel de verkoop van mobiel internet gaat ongestoord voor, want toont dubbelcijferige groei.


Dat blijkt uit de cijfers over het gebroken boekjaar 2008/2009 die Vodafone vanochtend publiceerde. Mobiel internet wordt steeds belangrijker als financiële pijler onder de resultaten van mobiele telecombedrijven. T-mobile meldde onlangs dat 8,4 procent van zijn Europese omzet afgelopen kwartaal afkomstig is uit mobiel surfen, mailen en chatten via iPhones en andere slimme tostellen. Uit de cijfers van Vodafone blijkt een vergelijkbaar beeld. Bij Vodafone is 8,4 procent van de Europese omzet over het hele jaar afkomstig uit mobiel internet. De absolute omzet hieruit steeg tussen 2007/2008 en het net afgesloten 2008/2009 met 40,6 procent tot 2,8 miljard euro op een totale Europese omzet van 33,5 miljard euro. Het klantenbestand in Europa groeide afgelopen jaar met 3,5 miljoen tot 114 miljoen mobiele bellers, van wie er 33,2 miljoen een UMTS-apparaat hebben. Wereldwijd bedient het 264 miljoen bellers, van wie 78 procent met een prepaidkaartje belt. In Europa ligt dat percentage op 64 procent, in Nederland op 41 procent.


Tanende economie remt Vodafone
Bestuursvoorzitter Vittorio Colao zegt in een toelichting op de cijfers: “In Europa boekten we een organische groeidaling van 1,7 procent”. Dat is de pure omzet, los van bijvoorbeeld valuta-effecten. “Die daling weerspiegelt de huidige economische en competitieve situatie. De economische teruggang heeft op een aantal fronten invloed op Vodafone. In onze meer volwassen, Europese, markten zijn de omzetten uit spraak- en sms-verkeer gedaald. Dat komt enerzijds door de vertragende groei in het gebruik, anderzijds door prijsdalingen. Bovendien verdienen we minder aan internationaal verkeer omdat bedrijven en consumenten minder reizen. We zien ook dat bedrijven minder actief zijn en hun personeelsbestanden uitdunnen. Enkel mobiel dataverkeer groeit met dubbele cijfers”.Colao zag de nettowinst van zijn bedrijf halveren tot 3,5 miljard euro, terwijl de omzet als gevolg van gunstige valuta-effecten met 13 procent steeg tot 46,4 miljard euro. Het telecombedrijf schreef 6,8 miljard euro af op de activiteiten in Spanje, Turkijke en Ghana. De netto kasstroom steeg afgelopen jaar met 2,5 procent tot 6,4 miljard euro.


Drie euro internetomzet per Nederlander
In Nederland boekte Vodafone een omzet van 2 miljard euro. Dat is 7,8 procent meer dan vorig jaar. Daarvan is naar Europese verhouding 167 miljoen euro afkomstig uit mobiel dataverkeer. Dat komt omgerekend neer op 3,02 euro omzet per Nederlandse mobiele internetklant per maand. Bij T-Mobile is dat 1,80 euro.Vodafone Nederland realiseerde een bedrijfsresultaat van 593 miljoen euro, een plag van 3,6 procent. Het aantal klanten steeg met een kleine 400.000 tot 4,6 miljoen. Zij belden 11,7 procent meer minuten dan het jaar ervoor. De gemiddelde omzet per klant per maand bedraagt 34,10 euro.In Engeland heeft Vodafone een bom laten vallen op de internationale belmarkt. Engelse klanten van het bedrijf kunnen in de maanden juni, juli en augustus vanuit 35 landen in en rondom Europa bellen tegen hun bekende, eigen binnenlandse spraaktarief. De andere grote Europese operators, Orange, T-Mobile en Telefónica, hebben nog niet gereageerd.

(Bron: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2958228)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten